Событие
Dzień Polskiej Fantastyki Naukowej
14 lipca obchodzimy po raz drugi Dzień Polskiej Fantastyki Naukowej – nieformalne święto powołane do życia inicjatywą Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej z okazji 150. rocznicy urodzin Jerzego Żuławskiego, jednego z prekursorów polskiej literatury science fiction.
Dzień Polskiej Fantastyki Naukowej to nieformalne święto wszystkich miłośników rodzimej twórczości science fiction. To dzień, w którym celebrujemy nie tylko polskie książki, filmy czy gry osadzone w tym gatunku, ale również idee, które od pokoleń kształtują naszą wyobraźnię i skłaniają do zadawania pytań o przyszłość, technologię oraz miejsce człowieka w zmieniającym się świecie.
Święto zostało ustanowione przez Polską Fundację Fantastyki Naukowej z okazji 150. rocznicy urodzin Jerzego Żuławskiego, wizjonera przełomu stuleci, autora przełomowej "Trylogii Księżycowej" i jednego z ojców polskiej literatury science fiction. Inicjatywę wsparło ponad sto reprezentujących kręgi nauki, techniki, literatury i sztuki. Znalazły się wśród nich takie osobistości jak Sławosz Uznański-Wiśniewski, Artur Bartłomiej Chmielewski, Jacek Dukaj, Tomasz Lem, Wiktor Niedzicki, Tomasz Bagiński, Grzegorz Rosiński oraz Jadwiga Zajdel. To symboliczne podkreślenie, że fantastyka naukowa łączy różne środowiska i inspiruje twórczość w wielu dziedzinach.
Jerzy Żuławski nie tylko wyprzedził swoją epokę literacko. Jego wizje miały też realny wpływ na rozwój naukowo-techniczny. Jednym z tych, którzy czerpali inspirację z jego twórczości był inny nasz rodak, dr inż. Mieczysław Bekker, projektant księżycowego łazika programu Apollo - największego inżynieryjnego dokonania naszej cywilizacji. Ustanowienie święta właśnie 14 lipca, w dniu urodzin Jerzego Żuławskiego, przypomina o głębokiej więź między nauką a wyobraźnią – dwiema siłami, które wspólnie napędzają postęp. Ma ono jednoczyć środowiska, łączyć pokolenia i przypominać, że fantastyka naukowa to nie tylko gatunek literacki. To inspiracja, sposób myślenia, który pomaga zrozumieć zmieniający się świat i poszukiwanie jego możliwych przyszłości.
Dzień ten również nam przypomina, że fantastyka naukowa w Polsce ma nie tylko bogatą historię, ale i żywą teraźniejszość. To okazja do wspólnego świętowania naszej literackiej kreatywności oraz przypomnienia dorobku twórców takich jak Żuławski, Lem, Zajdel, Boruń, Trepka, Wnuk-Lipiński, Fiałkowski, Petecki, Broszkiewicz czy Snerg-Wiśniewski. To również moment, by wsłuchać się w głos nowych pokoleń autorów, którzy kontynuują tę tradycję i rozwijają ją w kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych i technologicznych.
Информация
Смотреть также
Fantastyczne tryumfy wyobraźni
Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.
Fantastyka, fantazmaty, imaginaria / ogólnopolska konferencja naukowa online
Fantastyka poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myśli się w różnych kontekstach estetycznych, a także jako o rozmaitych dziedzinach, takich jak literatura, film, malarstwo, komiks, serial, gry wideo, a nawet twórczość dla młodszych adresatów czy muzyka. Co więcej, obecny sposób pojmowania czy postrzegania ma dość płynny i niejednoznaczny charakter, a skoro tak, to wciąż problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. W obręb tej problematyki wliczać także trzeba rozmaite fantazmaty czy imaginaria oraz wciąż ewoluujące pojęcia zawłaszczające sferę fantastyczności. (informacja organizatorów)
Polská fantastika
Wystawa fantastyki i grozy w literaturze polskiej pierwszej połowy XX wieku.
Polska proza fantastyczna XX i XXI wieku
Redakcja "Bibliotekarza Podlaskiego" zaprasza do do współtworzenia numeru tematycznego 2/2021 „Bibliotekarza Podlaskiego”: Polska proza fantastyczna XX/XXI w.