Полонистический бюллетень

Событие

Начало событияДата события: 20.11.2025 g.18:00 - 29.01.2026 g.18:00
Дата размещения: 18.11.2025

Polská fantastika

Начало событияВид события:
Выставка
Местность:
Prague

Wystawa fantastyki i grozy w literaturze polskiej pierwszej połowy XX wieku.

Wystawa przybliża mało znany, ale fascynujący rozdział literatury polskiej – fantastykę i grozę pierwszej połowy XX wieku. Tajemnicze historie pełne demonów, śmierci, szaleństwa i sił okultystycznych odbiły się silnym echem nie tylko w Polsce, ale także w środowisku czeskim i niemieckim. Wystawa przybliża zarówno twórczość czołowych autorów tego gatunku, takich jak Jerzy Żuławski, Stefan Grabiński, Władysław Reymont i Stanisław Przybyszewski, jak i bogatą kulturę artystyczną, która towarzyszyła ich tekstom.

Wystawę organizują Biblioteka Narodowa Republiki Czeskiej – Biblioteka Słowiańska oraz Instytut Polski w Pradze z okazji setnej rocznicy śmierci pisarza i laureata Nagrody Nobla w dziedzinie literatury, Władysława Reymonta (1867–1925).

Информация

Адрес:
Mariánské náměstí 190/5, 110 00 Praha 1
Дата размещения:
18 ноября 2025; 12:42 (Anna Gnot)
Дата правки:
18 ноября 2025; 12:45 (Anna Gnot)

Смотреть также

21.02.2025

Reymont nieoczywisty. W 100. rocznicę śmierci Władysława Stanisława Reymonta

Poznański Oddział Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza współorganizuje, z Biblioteką Raczyńskich i Poznańskim Towarzystwem Przyjaciół Nauk, konferencję poświęconą Władysławowi Reymontowi w roku stulecia śmierci Noblisty. Konferencję zaplanowano jako wydarzenie towarzyszące cyklowi wydarzeń, które pod szyldem "Reymont. Wielogłos" organizuje Biblioteka, pozyskawszy dotację z Narodowego Centrum Kultury. Planujemy m.in. spotkania autorskie, panel dyskusyjny oraz wystawę.  

31.03.2021

Polska proza fantastyczna XX i XXI wieku

Redakcja "Bibliotekarza Podlaskiego" zaprasza do do współtworzenia numeru tematycznego 2/2021 „Bibliotekarza Podlaskiego”: Polska proza fantastyczna XX/XXI w. 

11.03.2018

Fantastyczne tryumfy wyobraźni

Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.

18.10.2020

Fantastyka, fantazmaty, imaginaria / ogólnopolska konferencja naukowa online

Fantastyka poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myśli się w różnych kontekstach estetycznych, a także jako o rozmaitych dziedzinach, takich jak literatura, film, malarstwo, komiks, serial, gry wideo, a nawet twórczość dla młodszych adresatów czy muzyka. Co więcej, obecny sposób pojmowania czy postrzegania ma dość płynny i niejednoznaczny charakter, a skoro tak, to wciąż problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. W obręb tej problematyki wliczać także trzeba rozmaite fantazmaty czy imaginaria oraz wciąż ewoluujące pojęcia zawłaszczające sferę fantastyczności. (informacja organizatorów)

Если вы не хотите, чтобы куки-файлы сохранялись на вашем диске, поменяйте настройки своего браузера Смотреть информацию о куки-файлах