Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 20.11.2025 g.18:00 - 29.01.2026 g.18:00
Added on: 18.11.2025

Polská fantastika

Type of the event:
Exhibition
City or town:
Prague

Wystawa fantastyki i grozy w literaturze polskiej pierwszej połowy XX wieku.

Wystawa przybliża mało znany, ale fascynujący rozdział literatury polskiej – fantastykę i grozę pierwszej połowy XX wieku. Tajemnicze historie pełne demonów, śmierci, szaleństwa i sił okultystycznych odbiły się silnym echem nie tylko w Polsce, ale także w środowisku czeskim i niemieckim. Wystawa przybliża zarówno twórczość czołowych autorów tego gatunku, takich jak Jerzy Żuławski, Stefan Grabiński, Władysław Reymont i Stanisław Przybyszewski, jak i bogatą kulturę artystyczną, która towarzyszyła ich tekstom.

Wystawę organizują Biblioteka Narodowa Republiki Czeskiej – Biblioteka Słowiańska oraz Instytut Polski w Pradze z okazji setnej rocznicy śmierci pisarza i laureata Nagrody Nobla w dziedzinie literatury, Władysława Reymonta (1867–1925).

Information

Address:
Mariánské náměstí 190/5, 110 00 Praha 1
Added on:
18 November 2025; 12:42 (Anna Gnot)
Edited on:
18 November 2025; 12:45 (Anna Gnot)

See also

21.02.2025

Reymont nieoczywisty. W 100. rocznicę śmierci Władysława Stanisława Reymonta

Poznański Oddział Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza współorganizuje, z Biblioteką Raczyńskich i Poznańskim Towarzystwem Przyjaciół Nauk, konferencję poświęconą Władysławowi Reymontowi w roku stulecia śmierci Noblisty. Konferencję zaplanowano jako wydarzenie towarzyszące cyklowi wydarzeń, które pod szyldem "Reymont. Wielogłos" organizuje Biblioteka, pozyskawszy dotację z Narodowego Centrum Kultury. Planujemy m.in. spotkania autorskie, panel dyskusyjny oraz wystawę.  

31.03.2021

Polska proza fantastyczna XX i XXI wieku

Redakcja "Bibliotekarza Podlaskiego" zaprasza do do współtworzenia numeru tematycznego 2/2021 „Bibliotekarza Podlaskiego”: Polska proza fantastyczna XX/XXI w. 

11.03.2018

Fantastyczne tryumfy wyobraźni

Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.

18.10.2020

Fantastyka, fantazmaty, imaginaria / ogólnopolska konferencja naukowa online

Fantastyka poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myśli się w różnych kontekstach estetycznych, a także jako o rozmaitych dziedzinach, takich jak literatura, film, malarstwo, komiks, serial, gry wideo, a nawet twórczość dla młodszych adresatów czy muzyka. Co więcej, obecny sposób pojmowania czy postrzegania ma dość płynny i niejednoznaczny charakter, a skoro tak, to wciąż problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. W obręb tej problematyki wliczać także trzeba rozmaite fantazmaty czy imaginaria oraz wciąż ewoluujące pojęcia zawłaszczające sferę fantastyczności. (informacja organizatorów)

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.