Polish Studies Newsletter

Person

Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, absolwentka studiów polonistycznych (specjalność: komparatystyka oraz nauczanie języka polskiego jako obcego) na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych Glottodidattica Infantile na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie; certyfikowany coach w zakresie nauki języków obcych.

Od 2008 roku naucza języka polskiego w Instytucie Języków i Literatur Obcych oraz Kultur Nowożytnych na Uniwersytecie w Turynie. Pracowała także na Uniwersytecie w Udine oraz w Szkole Języka i Kultury Polskiej UJ.

Autorka publikacji poświęconych polonistyce włoskiej oraz kompetencjom językowym Włochów uczących się polszczyzny m. in. Znajomość języka polskiego u Włochów zdających egzaminy certyfikatowe w latach 2004–2015 (ze szczególnym uwzględnieniem sprawności pisania) (Księgarnia Akademicka 2024) oraz Obraz polonistyki włoskiej w świetle badań ankietowych (Universitas 2009). Uczestniczka międzynarodowych projektów promujących język i kulturę polską we Włoszech (m.in. we współpracy z Narodową Agencją Wymiany Akademickiej). Egzaminator podczas państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w Polsce i we Włoszech. W latach 2012-2019 koordynowała prace ośrodka egzaminacyjnego na Uniwersytecie w Turynie. Jej zainteresowania naukowe dotyczą lapsologii glottodydaktycznej, testowania znajomości języków obcych, interjęzyka polsko-włoskiego oraz zagadnień związanych z włoską polonistyką akademicką.

Na turyńskiej uczelni prowadzi zajęcia z praktycznej znajomości języka polskiego jako obcego na studiach licencjackich i magisterskich.


Wybrane publikacje:

Marzec U., Kowalcze-Franiuk K. (2025), Sztos lekcja, czyli o obecności młodomowy na zajęciach z języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2025/1, s. 125-135

Marzec U. (2024), Problematiche linguistiche nell’insegnamento della lingua polacca agli italiani – alcuni punti critici della lingua polacca per gli italofoni, (w:) Perché la Polonia? Storie e biografie di personaggi notie comuni legati alla terra polacca. Roma 2023: Accademia Polacca delle Scienze, s. 209–231.

Marzec U., Marzec M. (2019), Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego we Włoszech: problemy, wyzwania, postulaty, (w:) „Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego”, nr 53/1,s. 89–103.

Marzec U. (2014), Specyficzne potrzeby włoskojęzycznych studentów w zakresie podręczników do nauki języka polskiego, (w:) Gajda S., Jokiel I. (red.), Polonistyka wobec wyzwań współczesności. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, t. 2, s. 611–618.

Informacje

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.