Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 15.02.2026
Added on: 19.06.2025

"Zagadnienia Rodzajów Literackich". Nabór tekstów do numeru 1/2026: "Dziedzictwo w kulturze: genologia i genealogia"

Type of the event:
Call for papers

W pierwszym numerze redakcja proponuje autorom i autorkom refleksję nad „dziedzictwem”, rozumianym zarówno w kontekście pokoleniowego dziedziczenia i pochodzenia rodzinnego, jak i w kontekście kulturowym (dziedzictwo gatunkowe w literaturze, dziedzictwo językowe). Współczesna literatura kobieca to pole intensywnej pracy z dziedzictwem — formalnym (gatunkowym) i osobistym (genealogicznym).

Widoczne w ostatnich latach zainteresowanie powrotem do korzeni, genealogią, poszukiwaniem własnej tożsamości znajduje odbicie w kulturze, choćby w takich wydanych niedawno tekstach, jak Ludowa historia Polski Adama Leszczyńskiego i Chłopki. Opowieść o naszych babkach Joanny Kuciel-Frydryszak czy nawet w nowej adaptacji Chłopów Władysława Reymonta w reżyserii Hugh Welchmana i Doroty Kobieli. Opozycja chłopskość– mieszczańskość pozostaje tematem żywym i nie dość zbadanym. Nie słabnie też w Polsce popularność sag rodzinnych, nie tylko w tzw. popularnej literaturze kobiecej (Ałbena Grabowska, Małgorzata Gutowska-Adamczyk, Krystyna Mirek), ale i w literaturze non-fiction i powieściach takich autorek, jak Joanna Bator, Liliana Hermetz czy Beata Chomątowska. Dziedzictwo w kulturze współczesnej to także dziedziczenie traumy i opresja pokoleniowa (m.in. tzw. drugie i trzecie pokolenia po wojnie, wielokierunkowy transfer pamięci traumatycznej). Dziedzictwo nie jest tu jedynie tłem — staje się tematem, formą i strukturą tekstu. Narracje te często łączą pamięć jednostkową i zbiorową, odkrywają przemilczane historie (klasowe, chłopskie, kobiece), przywracają genealogie zapomniane przez dominujące narracje.

Redakcja oczekuje ponadto tekstów analizujących „dziedziczenie” cech gatunkowych w utworach literackich („podobieństwo rodzinne” Ludwiga Wittgensteina). Wittgensteinowska koncepcja jest wciąż użyteczna w opisie gatunków literackich, które — podobnie jak „gra” — nie dają się uchwycić przez ścisłe definicje. W literaturze współczesnej można zauważyć tendencję do przetwarzania istniejących gatunków (saga, reportaż, pamiętnik) w taki sposób, by nadać im nowe funkcje — emancypacyjne, dokumentalne, pamięciowe. Taki sposób myślenia umożliwia:

  • śledzenie genealogii form literackich (np. od romansu do współczesnej powieści obyczajowej),
  • badanie mieszania się gatunków i hybrydyzacji (np. esej-reportaż),
  • analizę dziedziczenia konwencji, tematów i struktur narracyjnych.

Proponujemy zatem refleksję nad genologią, genealogią i dziedzictwem kulturowym w następujących wymiarach:

  1. Genologia — dziedzictwo gatunkowe w literaturze, które współczesna literatura i kultura przejmują, przekształcają lub świadomie kontestują

  • Jak współczesne teksty literackie wpisują się w tradycyjne gatunki (np. saga rodzinna, powieść realistyczna, esej historyczny)?
  • W jaki sposób teksty kultury nawiązują do przeszłych form literackich poprzez intertekstualność, pastisz, dekonstrukcję?
  • Czy można mówić o „rodzinnych podobieństwach” między tekstami (w duchu pojęcia Wittgensteina)? I jak się one przejawiają?
  • W jaki sposób formy popularne (np. literatura środka) negocjują z literacką ambicją? I czy istnieje tu „rodzinne podobieństwo” do literatury wysokiej?
  1. Genealogia — dziedzictwo pokoleniowe i tożsamościowe jako temat literacki

  • Jak współczesne pisarki rekonstruują dziedzictwo rodzinne jako formę kobiecej tożsamości?
  • Jak literatura popularna odnosi się do dziedziczenia traumy historycznej (Holokaust, wojna, komunizm)?
  • Jak współczesne teksty literackie eksplorują zagadnienie tożsamości w związku z pochodzeniem klasowym i społecznym (np. chłopskość vs. mieszczańskość)?
  • Czy saga rodzinna spełnia funkcję terapeutyczną, emancypacyjną czy krytyczną?
  • Jak zmienia się model dziedziczenia — od biologicznego i nazwiskowego do emocjonalnego i narracyjnego?

Zgłoszenia: zrl@uni.lodz.pl


 

Termin nadsyłania tekstów: 15 lutego 2026 r.

Redakcja części tematycznej: dr hab. Tatiana Czerska, prof. US


UWAGA! W związku z dużym zainteresowaniem numerami „wolnymi”, bez tematu głównego, Redakcja otworzyła Dział Stały, co oznacza, że w obu numerach w roku publikowane są teksty niezwiązane z tematami tomów, prezentujące aktualne wyniki badań z interesujących nas dyscyplin. Szczegółowe informacje dot. typów tekstów znajdują się na stronie czasopisma.

Zgłoszenia prosimy przesyłać wyłącznie na adres Redakcji: zrl@uni.lodz.pl

Information

Application deadline for speakers:
15.02.2026
Added on:
19 June 2025; 21:19 (Mariola Wilczak)
Edited on:
19 June 2025; 21:19 (Mariola Wilczak)
We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.