Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 18.10.2025
Added on: 19.09.2025

Przybyszewski wraca. Po co nam dziś meteor sprzed stu lat?

Type of the event:
Meeting
City or town:
Kraków

Przywróćmy Stanisławowi Przybyszewskiemu należne miejsce w polskiej kulturze!

Stanisław Przybyszewski w Niemczech nazywany był „genialnym Polakiem" i „demonem najnowszej literatury", a w Rosji i na Bałkanach uchodził za jednego z najważniejszych twórców europejskich. Był jednym z nielicznych Polaków, którzy zdobyli uznanie w literaturze europejskiej – wspominał o nim nawet Joseph Conrad, a w jego pogrzebie uczestniczył Thomas Mann. Niepublikowany przez kilkadziesiąt lat, pozostaje nieobecny w polskiej przestrzeni literackiej, poza skandalizującą i nie do końca prawdziwą legendą biograficzną.

Rezultatem kilkuletniego projektu, w którym uczestniczył ogólnopolski zespół uczonych pod kierunkiem prof. dr hab. Gabrieli Matuszek-Stec z UJ, jest 11-tomowa edycja krytyczna „Dzieł literackich” wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Edycja obejmuje wszystkie utwory Przybyszewskiego powstałe w języku polskim: poematy prozą, powieści, opowiadania, dramaty, inedita i drobne przekłady, a także kalendarium życia i twórczości, zbiorczą bibliografię itd. Każdy tom zawiera obszerny wstęp historycznoliteracki, ułatwiający lekturę, oraz interesujący dodatek krytyczny, w którym przedstawiono m.in. okoliczności pracy nad utworami, relacje z wydawcami, wyniki porównania polskich i niemieckich wariantów utworów itp. Edycja jest kierowana zarówno do znawców, jak i zwykłych fanów literatury.


Serdecznie zapraszamy na wydarzenia, które pozwolą bliżej poznać postać i twórczość Stanisława Przybyszewskiego, artysty wyjątkowego a niedocenionego w kulturze polskiej:

18.10.2025 r., godz. 11.00 – Przybyszewski wraca: spacer po Krakowie śladami Smutnego szatana, prowadzenie: Zofia Jurczak, autorka bloga krajoznawczego „Podróże po kulturze";

22.10.2025, godz. 16.00 – panel „Przybyszewski wraca. Po co nam dziś meteor sprzed stu lat?", Aula Collegium Novum, ul. Gołębia 24, Kraków, uczestnicy: prof. Gabriela Matuszek-Stec, prof. Ryszard Nycz, moderacja: Marcin Wilk, czytanie performatywne fragmentów utworów: Radosław Krzyżowski.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, obowiązują zapisy.


OPISY WYDARZEŃ:

1. Przybyszewski wraca: spacer po Krakowie śladami Smutnego szatana

Data: 18.10.2025 r., godz. 11.00
Prowadzenie: Zofia Jurczak

Przybyszewski wraca do Krakowa – miasta, które przed laty rozpalił do czerwoności. Podczas spaceru odwiedzimy miejsca, w których Stach szokował, inspirował i budził zgorszenie. Opowiemy o legendach, skandalach i nocnych biesiadach, o których plotkowało pół miasta. To okazja, by odkryć Kraków oczami „genialnego Polaka" i zobaczyć, gdzie rodził się jego mit. Spacer pozwoli poczuć atmosferę miasta, które na chwilę stało się stolicą artystycznej wolności i prowokacji.

Zofia Jurczak – kulturoznawczyni, autorka strony podrozepokulturze.pl oraz książek krajoznawczych (także o Krakowie). Jej spacery, między innymi krakowskimi śladami Teodora Talowskiego czy Wisławy Szymborskiej, cieszą się dużą popularnością.

Zapisy na spacer: od 1.10.2025, link będzie udostępniony na stronie wuj.pl.

2. Panel „Przybyszewski wraca. Po co nam dziś meteor sprzed stu lat?"

Uczestnicy: prof. Gabriela Matuszek-Stec, prof. Ryszard Nycz
Moderacja: Marcin Wilk
Czytanie performatywne fragmentów utworów: Radosław Krzyżowski
Miejsce: Aula Collegium Novum, ul. Gołębia 24, Kraków
Data: 22 października 2025, godz. 16.00

Wydarzenie towarzyszące Festiwalu Conrada

Postać i twórczość Stanisława Przybyszewskiego świetnie wpisuje się w kontekst tegorocznego Festiwalu Conrada postać, bowiem pisarz był świadkiem i uczestnikiem końca jednego porządku kulturowego oraz narodzin nowego. Twórczość przywódcy polskiego modernizmu można odczytać jako odpowiedź na kryzys wartości przełomu XIX i XX wieku – moment, gdy dotychczasowe sposoby rozumienia świata przestały wystarczać.

Podczas spotkania podjęte zostaną najważniejsze tematy związane z twórczością „Mesjasza nowej literatury" (określenie Niemców), takie jak: prezentacja/falsyfikacja mitów związanych z życiem pisarza, przedstawienie jego funkcjonowania w literaturze polskiej i niemieckiej, koncepcja sztuki „nagiej duszy" i androgynicznej miłości, kwestie etyczne i religijne, bliskość geniuszu i szaleństwa, psychopatologiczni bohaterowie, prekursorstwo poglądów Freuda i Junga oraz kierunków w literaturze i sztuce XX w. i wiele innych.

Fragmenty dzieł Przybyszewskiego ożyją dzięki interpretacji Radosława Krzyżowskiego, wybitnego aktora z Krakowa.

Zapisy na panel: https://forms.cloud.microsoft/e/ek657WiZef

Przybyszewski wraca - spotkanie 22 października 2025
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Organizatorzy: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Osoba do kontaktu:

Monika Tatka, Wydawnictwo

Uniwersytetu Jagiellońskiego i Bo.wiem
ul. Michałowskiego 9/2 
31-126 Kraków 
tel. 882 799 082, 12 663 23 86

www.wuj.pl, www.bowiem.wuj.pl


Edycja krytyczna dzieł Stanisława Przybyszewskiego

Ogólnopolski zespół uczonych pod kierunkiem prof. dr hab. Gabrieli Matuszek-Stec z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotował 11-tomową krytyczną edycję „Dzieł literackich” Stanisława Przybyszewskiego w ramach ministerialnego Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki.

To edycja długo wyczekiwana. Dzieła zebrane przywódcy polskiego modernizmu nigdy nie ukazały się w języku polskim (w latach 20. XX wieku takie przedsięwzięcie realizował Instytut Wydawniczy „Lektor”, ale śmierć pisarza je przerwała), podczas gdy Niemcy udostępnili w ośmiotomowej edycji niemieckie utwory „genialnego Polaka” w latach 90. XX wieku, a w Rosji jeszcze za życia pisarza.

Edycja, której ostatnie tomy ukazały się we wrześniu b.r. w Wydawnictwie Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, objęła wszystkie utwory literackie Przybyszewskiego powstałe w języku polskim.


Stanisław Przybyszewski urodził się w 1868 r. w Łojewie na Kujawach (w nieodległym Szymborzu osiem lat wcześniej przyszedł na świat Jan Kasprowicz), jako syn wiejskiego nauczyciela. Będąc poddanym pruskim chodził do niemieckiego gimnazjum, a po maturze wyjechał na studia do Berlina. Twórczość literacką rozpoczął w 1892 r. w języku niemieckim (nie licząc młodzieńczych utworów pisanych po polsku), jego poematy prozą, eseje i powieści uznane zostały za przełamujące zastane wzorce, a młody pisarz okrzyknięty „genialnym Polakiem” i „królem bohemy berlińskiej”. Okres niemieckojęzycznej twórczości trwał siedem lat, do 1898 r., kiedy na zaproszenie młodych literatów przyjechał do kraju, by objąć redakcję krakowskiego „Życia”. Czas krakowsko-lwowsko-warszawski był burzliwy i przyczynił się do utrwalenia negatywnego obrazu pisarza jako demonicznego i skandalizującego artysty, na co miał wpływ romans z żoną Jana Kasprowicza i zastrzelenie Dagny, norweskiej żony Przybyszewskiego w Tyflisie przez Władysława Emeryka. W 1906 osiedlił się w Monachium wraz z poślubioną Jadwigą Kasprowiczową, w 1919 r. powrócił do Polski i podejmował szereg działań o charakterze patriotycznym. W latach 1920-24 działał na rzecz Wolnego Miasta Gdańska, w 1924 r. przeprowadził się z Sopotu do Pałacu pod Blachą przy Zamku Królewskim i objął posadę w kancelarii Prezydenta RP. Za zasługi na rzecz kultury polskiej został odznaczony w 1924 r. Krzyżem Oficerskim orderu „Polonia Restituta”, dwa lata później otrzymał Krzyż Komandorski. Zmarł na swojej ukochanej ziemi rodzinnej podczas pobytu na Kujawach w 1927 r. na anewryzm serca, przygotowując się do wygłoszenia odczytu o Janie Kasprowiczu. Miał pogrzeb z honorami wojskowymi, z udziałem wielu dostojnych gości (np. Thomasa Manna), nie wolny jednak od tragikomicznych (demonicznych) zdarzeń, jak na cygana i kpiarza przystało.

Autor najważniejszego w polskim modernizmie manifestu literackiego Confiteor to postać budząca kontrowersje i pełna wewnętrznych ambiwalencji: kochał wielką miłością swoją rodzinną ziemię i swój kraj a zarazem czuł się wolnym Europejczykiem; uchodził za satanistę a niemal w każdym jego utworze obecna jest katolicka religia i ukryty Bóg oraz rozpacz z powodu utraconego raju; posądzano go o niemoralność, a w jego utwory wpisane jest etyczne przesłanie; postrzegano go jako uwodziciela, a on tęsknił za androgyniczną, duchową miłością; widziano w nim zbuntowanego cygana, obojętnego na problemy społeczne, a podjął więcej patriotycznych działań niż wielu mu współczesnych; w jego bohaterach szukano odwzorowania prawdziwych ludzi, a jemu chodziło o ekspresję „nagiej duszy” (treści nieświadomych). Cenił go Juliusz Kaden-Bandrowski, Stanisław Brzozowski, Xawery Dunikowski, Maria Dąbrowska, Karol Irzykowski, Maria Kuncewiczowa, Witold Gombrowicz, mimo tego w Polsce nazywano go miernym pisarzem. Był jednym z nielicznych polskich artystów, którzy wpisali się w przestrzeń literatury europejskiej. W ocenie zagranicznych znawców uchodzi za jednego z bardziej interesujących twórców europejskiego fin de siècle’u.

Genialny Polak” był autorem powieści, poematów prozą, dramatów, wspomnień, tekstów eseistycznych i publicystycznych, broszur patriotycznych i wojennych, manifestów literackich, redaktorem kilku czasopism, pomysłodawcą i realizatorem wielu kulturalnych przedsięwzięć. Edvardowi Munchowi, swojemu przyjacielowi, poświęcił esej Psychischer Naturalismus (Psychiczny naturalizm,1894), który był jednym z najważniejszych tekstów, jakie powstały o nieznanym jeszcze malarzu. Zapowiedział kilka prądów w sztuce, był prekursorem koncepcji Z. Freuda i C. G. Junga, ekspresjonizmu, strumienia świadomości, nowoczesnej zdekonstruowanej formy powieści. Jego twórczość choć może nie wybitna, była oryginalna i interesująca, uwrażliwiająca na mroczną stronę świata, wyrażająca egzystencjalne i ontologiczne cierpienie człowieka. Jego utwory odsłaniają indywidualne i zbiorowe traumy i lęki, oddają rozpacz, alienację, szaleństwo, chorobę, ale także pragnienie miłości, tęsknotę za źródłem i harmonią.

W Wydawnictwie Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się 11-tomowa edycja krytyczna Dzieł literackich S. Przybyszewskiego, pod naukową redakcją prof. Gabrieli Matuszek-Stec (UJ), przygotowana przez ogólnopolski zespół uczonych w ramach ministerialnego grantu numer 11H 17 0133 85.


Edycja krytyczna dzieł Stanisława Przybyszewskiego obejmuje:

Proza poetycka. Pentalogia. Tom 1

Opracowanie tomu: Gabriela Matuszek-Stec

https://wuj.pl/ksiazka/proza-poetycka-pentalogia-1

 

Dzieci szatana, Il regno doloroso. Tom 2

Opracowanie tomu: Gabriela Matuszek-Stec (Dzieci szatana), Katarzyna Badowska (Il regno doloroso)

https://wuj.pl/ksiazka/dzieci-szatana-il-regno-doloroso

 

Homo sapiens. Trylogia. Tom 3

Opracowanie tomu: Ewa Skorupa

https://wuj.pl/ksiazka/homo-sapiens

 

Synowie ziemi. Tom 4

Opracowanie tomu: Grzegorz P. Bąbiak i Dariusz Dziurzyński wstęp Lidia Kamińska

W druku

 

Mocny człowiek. Trylogia. Tom 5

Opracowanie tomu: Gabriela Matuszek-Stec, wstęp Lidia Kamińska

W druku

 

Dzieci nędzy. Adam Drzazga. Tom 6

Opracowanie tomu: Katarzyna Badowska

https://wuj.pl/ksiazka/dzieci-nedzy-adam-drzazga

 

Krzyk i utwory wojenne. Tom 7

Opracowanie tomu: Dariusz Dziurzyński

https://wuj.pl/ksiazka/krzyk-i-utwory-wojenne

 

Dla szczęścia. Złote runo. Goście. Matka. Śnieg. Tom 8

Opracowanie tomu: Hanna Ratuszna

https://wuj.pl/ksiazka/dla-szczescia-zlote-runo

 

Odwieczna baśń. Śluby. Gody życia. Tom 9

Opracowanie tomu: Marek Kurkiewicz

https://wuj.pl/ksiazka/odwieczna-basn-sluby-gody-zycia

 

Topiel, Miasto, Mściciel. Tom 10

Opracowanie tomu: Hanna Ratuszna

https://wuj.pl/ksiazka/topiel-miasto-msciciel

 

Inedita i varia. Tom 11

Opracowanie tomu: Grzegorz P. Bąbiak

W druku

Information

Added on:
19 September 2025; 18:54 (Mariola Wilczak)
Edited on:
19 September 2025; 20:07 (Mariola Wilczak)
We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.