Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 04.11.2025
Added on: 06.04.2025

Konferencja pt. Olga Tokarczuk odczytująca i odczytywana. Perspektywa porównawcza

Type of the event:
Conference
City or town:
Bydgoszcz
Target groups:
PhD Students, Independent academics, Doctors

W imieniu Katedry Literatury Powszechnej i Komparatystyki Wydziału Literaturoznawstwa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wsparci patronatem honorowym Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, chcielibyśmy uprzejmie zaprosić Państwa do udziału w konferencji pt. Olga Tokarczuk odczytująca i odczytywana. Perspektywa porównawcza. Jej organizację planujemy na 4-5 listopada 2025. Konferencja jest dofinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości”.

Ogólny zamysł naszej konferencji jest porównawczy i obejmuje dwie części.

Zwracając uwagę na niezwykle wyraziste zakotwiczenie twórczości Olgi Tokarczuk w różnych tekstach kultury, czasami wręcz podkreślane załączaniem przez autorkę czegoś w rodzaju bibliografii, chcielibyśmy, z jednej strony, zaproponować przyjrzenie się, w jaki sposób te teksty wprowadzające różne wzorce poznawania świata i mające też ambicje kierowania ludzkim działaniem są wykorzystywane przez pisarkę w jej własnych wypowiedziach lub wypowiedziach jej postaci (ona sama zwraca uwagę chociażby na specyficzny sposób wykorzystania twórczości Blake’a przez jedną z jej bohaterek). Zakres tych odwołań jest szeroki: poczynając od mitów (mezopotamskich, greckich, rzymskich, biblijnych i in.), przechodząc przez koncepcje religijne (judaizm, chrześcijaństwo, gnostycyzm, hinduizm, buddyzm itd.) i filozoficzne (Platon, Sokrates, Kant, Wittgenstein i in.), psychologiczne (Jung, Freud i in.), a także opracowania naukowe, szczególnie określonych tematów (np. Diane Wolkstein, Samuel Noah Kramer, Betty De Shong Meador o Inannie; Paweł  Maciejko o frankizmie itd.) i koncepcje pozanaukowe (jak astrologia) oraz dzieła literackie (Williama Blake’a, Johanna W. Goethego i in.) czy też dzieła z innych sztuk (malarstwo, muzyka itd.). A zatem co jest z tych punktów odniesienia odrzucane, co wybierane, jak wykorzystywane – oraz z jakim skutkiem?

Z drugiej strony chcielibyśmy zaproponować spojrzenie na twórczość Olgi Tokarczuk jako na odczytywaną pod określonym kątem w konfrontacji z twórczością innych pisarzy, a także z przekładami jej utworów (w których choćby przekształcenie bohaterki zwanej Pani Druga Strona – druga strona jednej osobowości – w Panią Drugiej Strony, tj. drugiej strony rzeczywistości, zasadniczo zmienia perspektywę interpretacyjną), wreszcie zaś w różnych kontekstach badawczych, jak na przykład écriture femine, ekokrytyka, posthumanizm, postsekularyzm, postmodernizm i in. – we wszystkich tych przypadkach stawiając pytanie o to, co zdolne jest uchwycić, a czego nie, proponowane podejście.

Z jednej strony zatem uznajemy, że różnorodność odniesień autorki do antynomicznych koncepcji jest wyrazem niemal naukowego podejścia, które oznacza konstruowanie specyficznego pola badawczego (skądinąd odwrócenia będącego wyznacznikiem modernizmu nakierowanego na świat zewnętrzny naukowego eksperymentu, nawiasem mówiąc, krytykowanego już przez Goethego), za jakie uznana zostaje literatura.  Umożliwia ona „nam”, jak stwierdza autorka, przepracowanie „w świecie fikcji i imaginacji ciemnych stron naszej natury” (Tokarczuk, Czuły narrator, s. 226) – a niewątpliwie też jej stron destrukcyjnych i konstrukcyjnych. W punkcie wyjścia literatura pozwala na to samej pisarce, której emanacjami poniekąd stają się postacie (nie przypadkiem zdarzy się jej odgrażać, że zostanie jedną z nich). Ale literatura staje się także polem przepracowywania (i zmieniania) trwałych wzorców czy „algorytmów” kierujących naszym poznaniem, co samo w sobie jest jednocześnie kwestionowaniem i, paradoksalnie, przywoływaniem tego, co jest kwestionowane.

Z drugiej strony skomplikowane i wielorakie pole badawcze w odbiorze kierowanym określoną intencją badawczą, możliwościami przekładowymi, odniesieniem do innego twórcy przekształcone zostaje w – w znacznej mierze – wybór z owego skomplikowanego zbioru stwarzanego przez autorkę.

Stawiamy zatem pytanie, czy wspomniana wielość koncepcji wprowadzana przez Tokarczuk zakłada raczej polifonię idei, czy coś w rodzaju literatury/powieści z tezą? To pytanie zresztą chcielibyśmy uwzględnić w dyskusji, którą zamierzamy zaproponować.             

Zapraszając do udziału w naszej konferencji, oferujemy Państwu nocleg ze śniadaniem, uroczystą kolację w pierwszym dniu i dwa obiady. Jednocześnie pozwalamy sobie zastrzec możliwość dokonania wyboru spośród nadesłanych zgłoszeń ze względu na przyjętą zasadę braku opłaty konferencyjnej, ale też związane z tym ograniczenie finansowe. Dodam, że przewidujemy druk materiałów w monograficznym numerze poznańskich „Porównań”, a udział w konferencji łączymy ze zgodą Państwa na dostarczenie tekstów w drugiej połowie 2026 roku w trybie, jaki Państwu przedstawimy w dalszej kolejności.

Na zgłoszenia czekamy do dnia 30.05.2024 r., prosząc o przesyłanie ich na adres sekretarza konferencji, dr Katarzyny Rytlewskiej (k.rytlewska@onet.pl). W zgłoszeniu, zgodnie z załączonym niżej wzorem, prosimy uwzględnić wskazane informacje. Przyjęcie zgłoszenia potwierdzimy do 21.06.2025 r.

Prosimy o podanie informacji dotyczących ewentualnych szczególnych potrzeb w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej, zgodnie z Ustawą z dnia 19.07.2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r.poz.1062, z późn. zm.), umożliwiających udział w organizowanym przedsięwzięciu.

Information

Application deadline for speakers:
30.05.2025
Application deadline for participants:
30.05.2025
Added on:
6 April 2025; 10:51 (Alicja Dąbrowska)
Edited on:
4 November 2025; 19:56 (Mariola Wilczak)

See also

12.12.2021

Od-po-wie-dzialność. Twórczość Olgi Tokarczuk wobec rzeczywistości

Studenckie Koło Naukowe Polonistów w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza do udziału w zdalnej konferencji naukowej.  

25.01.2019

Ludzka chimera: od melancholii do euforii

Być może Diogenes z Synopy, zamiast wypatrywać człowieka w świetle latarni, powinien był nasłuchiwać ludzkiego krzyku, który, czy to w euforii, czy melancholijnym pragnieniu oderwania się od świata, jest przecież dowodem czucia – ergo, istnienia. Melancholia i euforia to  pozornie oksymoroniczne stany, w które człowiek cyklicznie się zanurza, dzieje się tak często bezwiednie, czasem zaś intencjonalnie. Droga pomiędzy tymi stanami emocji i ducha okazuje się wcale nie być daleka, a jej wpływy i skutki z jednej strony są destrukcyjne, z drugiej zaś stanowią dla człowieka demiurgiczny budulec i natchnienie. Zgłębianie kategorii takich jak: melancholia i euforia oraz relacji pomiędzy nimi w ujęciu ontologicznym i epistemologicznym, przez wieki wyznaczało ścieżki antropocentrycznego poznania, stanowiąc przestrzeń refleksji nad naturą człowieka i istotą świata.

13.12.2019

Reprezentacje i konstrukty dzieciństwa w literaturze oraz kulturze XX i XXI wieku

Katedra Literatury Polskiej i Rosyjskiej, Wydział Literaturoznawstwa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy zaprasza na interdyscyplinarną ogólnopolską konferencję naukową Reprezentacje i konstrukty dzieciństwa w literaturze oraz kulturze XX i XXI wieku, która odbędzie się w dniach 10-11 września 2020 r. w Bydgoszczy.

19.04.2018

Jubileuszowa edycja Spotkań z Humanistyką. Gość specjalny - Olga Tokarczuk

Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie,  Dyrektor Instytutu Humanistycznego oraz Kierownik Zakładu Filologii Polskiej zapraszają na spotkanie autorskie z Olgą Tokarczuk.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.